ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الثلاثاء، 16 فبراير 2010

يا ميكروبصاتك يامصر ..... الجزء الخامس


( 16 )

مازال اصداء فوز مصر بكأس الامم الأفريقية موجود داخل اليكروباص يعني مركبش مره غير لما الاقي اتنين تلاتة قاعدين جيبن سيرة حسن شحاتة و جدو و طرية لعب المنتخب و من الطريف في الموضوع ده كنت راكب مره ورجل كبير في السن كان قاعد جنبي و في اتنين قاعدين قدمنا بيتكلموا في الكورة , راح هو بصص لي و قال لي : أنت تعرف احنا بنكسب ليه ؟ .

أنا : ليه ؟

هو : علشان احنا بنلعب كورة شراب بنربك بيها لعيبة الفرق التانية !.

أنا : مش فاهم ؟ .

هو : بص لعيبت الفرق الكبيرة زي الكاميرون و نينجريا واخده أنها تلعب لعب خطتي و لعب بسرعة و بعدين دي لعيبة محترفه في انديه كبيره بره لما بتيجي تلعب معانا بتلاقي لعيبه بتلعب كره شراب بالبلدي كده مبيعرفوش يعملوا معاهم حاجة و بيتوهوا في الملعب يعني شوف الواد ايتو كان هيتجنن في الملعب يعني أنما دول أتفرج عليهم لما بيلعبوا بعض بيبقوا حكاية !.

أنا : ههههه , طب و الجزائر ؟.

هو : الجزائر دي فرقه تعبانه ملهاش فيها , دول بتوع خناقات و ضرب بس أنما كرة لا و بعدين ولاد #$% حطتنا في دماغهم بس الحمد لله ربنا كرمنا و عرفناهم قيمتهم كويس أوي , أنت عارف هما كسبوا كوت ديفوار ليه ؟ علشان لعبوا بطريقتنا , المردب بتاعهم شاف الطريقة اللي بيلعبهم بيها حسن شحاته وراح مطبقها علشان يكسب دول حراميه اسألني أنا !.

أنا : هههه , وايه رأيك في جدو ( قلت لازم أعرف رأي جهبز التحليل الكروي اللي قاعد معايا ) ؟ .

هو : جدو ده لعيب مبروك واخد بركة أبو تريكة و هو رايح أنجولا , و بعدين حسن شحاته برضه راجل بركة كل ما يسيب الواد الفلاتي اللي اسمه ميدو ده ربنا يكرمه في اللعيب اللي بيجيبه أنت مش فاكر في 2006 لما طلعوا و نزل عمرو زكي و جاب الجون اللي فوزنا في الماتش .


( 17 )

كنت رايح مدينة نصر و السواق ماسك الفلوس في أيديه و هو سايق و مطلع أيده من الشباك فوقع منه الفلوس راح راكن العربية و نزل جري يدور على الفلوس في الشارع ورجع و هو بيسب ويلعن لانه ملاقاش الفلوس و قعد يقول هو أنا بكسب كام علشان يقع مني فلوس حرام بجد , واحد من الركاب قاله معلش يا أسطي صلي على النبي كده و أهدا و ليم أجرة عربيتك و ان شاء الله ربنا يكرمك و يعوضك واداله الأجرة , راح السواق رامي الأجرة من الشباك و قال لا حرام اللي بيحصل معايا ده و هات يا سب تاني و عمال يقول و الله لكربس العربية علشان أرجع اللي و قع مني المشكلة انه رمى اكتر من أجرة 3 ركاب كل ما واحد يديله أجرة يرميها من الشباك و طول الطريق مصمم انه يركب زياده عن عدد العربية علشان يعوض الفلوس اللي وقعت منه .


( 18 )

اكتر حاجة بتضيقي لما بلاقي راجل بيعامل مراته على أنه البودي جادر بتاعها و غالبا الموضوع ده بيحصل في الميكروبصات الكبيره , تلاقي الواحد من دول ركب الميكروباص و معاه مراته و ابنه و من ساعة ماركبة من عند الباب و هو عمال يحلق عليها بدراعته و يزق في الناس ( و الله انا من رأي يكتب عليها صنع في الصين لذلك فهي عرضه للكسر ) و يسلام لو قاعدة في كرسي في نص الطرقه و هو واقف بيفضل واقف على نفس الكرسي و مش عايز يتحرك من عليه و معطل الدنيا و راه و مش عايز حد يعدي و التباع كل شوية يا استاذ بعد أذنك خش جوه و ده أبدا يقوله اللي عايز يدخل جوه أنا مش متحرك و ياريت بعد كل الخوف عليها ده كله يعاملها كويس حتى قدام الركاب انما ابدا شوية و تلاقي بيذعق لها و بيرق لها و يشخط فيها ( والله رجاله غريبة ) .


( 19 )

كنت راجع من مدينة نصر و الوقت كان بالليل كانت الساعة 2 كده و كنت راكب مع سواق غريب مش عايز يستنى حد ينزل كل ما حد ينزل يفضل يزعق فيه و يقوله خلص يا عم عايز أنام أنت نازل على قشر بيض , فرد عليه واحد من الركاب و قاله في ايه يعم انت مش واخد اجرتك و محمل العربية علشان تسترزق منها براحه علينا شوية , راح باصصله بكل ألاطه و غرور كده و قاله : انت فاكرني مستني منك الجنية و الربع بتوع الاجرة بتاعتك لا طبعا أنا بشتغل على الزبون أبو 50 و 100 جنية أنا بحملها نويبع و شرم مش محاتج منك حاجة , أنتو بس صعبته عليا و قلت أروحكوا لان الوقت متأخر , و الناس ربنا يستر طريقك يبني ( والله كتر خيره تصدق أثر فيا أوي و كنت هعيط من حنية سواق الميكروباص علينا ) من الطريف أن واحد كان نازل فقاله : ملف نويبع معاك يا اسطى !.


فاصل ميكروباصي ...... كيف تركب الميكروباص ؟.

1- لو واقف في ناس كتير مستنة نفس الميكروباص اللي هتركبه يبقى لازم تخمن صح الميكروباص هيقف فين بالظبط و لو غلط متلومش غير نفسك .

2- تكون شجاع وأنت بتصارع على الباب و يكون قلبك قلب أسد و مبيهمكش حد و لا عيل صغير و لا بنت وقفه و لا أي حد أنت هدفك أنك تركب الميكروباص .

3- لو الباب زحمة أوي و مش عارف تركب أدخل من الشباك عادي كل الطرق تؤدي للهدف المنشود .

4- لو الدنيا ريقة و هتركب الميكروباص فاضي أوعي تركب على الكرسي الاقلاب لان اللي قدامك بينام عليك ( ناس معندهاش دم ) , و ماهما تقوله أن الكورسي كسرلك رجلك , هيقولك و أنا مالي الكرسي هو اللي مكسور .

5- خليك ندل متقمش لحد مهما كان تبعان أو بنت او ست و معاها ابنها , ممكن بس تقوم للمزز فقط طبقا لمقولة ( عيش ندل تموت مستور ) .

6- لو السواق بيقسم الطريق على مسافات يعني يحمل لحد مكان معين و بعدين يرجع يحمل تاني علشان يكمل للمكان اللي انت رايحة علشان ياخد الاجرة مرتين , أدفع مره واحده بس و لما يطلب الاجرة التانية صفرله .

أحمد صبري

هناك تعليق واحد:

  1. ههههههههههههههه جامد قوي الفاصل الميكروباصي :))

    ردحذف