ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الثلاثاء، 16 فبراير 2010

يا ميكروبصاتك يا مصر ...... الجزء التالت


( 9 )
أنا كرهت الموبيل بالذات في الميكروباص نفسي الاقي يفطة جوه الميكروباص كده مكتوب عليها عزيزي الراكب من فضلك أغلق تليفونك المحمول , لاني بجد تعبت من كم الرنات الراهيب اللي بقيت بسمعه كل يوم سواء التليفون بيرن او لا , تلقي صحبنا ركب الميكروباص من هنا و على طول طلع الموبيل من جيبه وراح ماسح الشاشة التليفون بصوبعه و يبدأ يدور في الرنات أو الاغاني اللي على الموبيل و يسمعها لكل الناس , و لا يسلام لما يعمل فيها الشخص التقيل اللي مش أي حد يرد عليه تلاقي صحبنا من دول اول موبيله يرن يروح مطلع الموبيل من جيبه و باصص فيه بقرف كده و يروح حاطط ايده التانيه عليه هو قرفان اوي و الموبيل عادي شغال رن و ده ابدا نفس البصة مبتتغيرش . في مره كنت تعبان و مصدع أوي روحت عامل فيها رامبو و مزعق له و قلت له يا ترد يا تقفله لو حضرتك مهم أقوي كده و مينفعش تقفله أعمله silent
قالي و بكل برود و أنت ما أهلك ده تليفوني و أنا حر فيه.. اقفله افتحه.. ارد ما ردش.. أنت مالك و لو يا خويا مش عجبك أركب تاكسي ( كلمة حافظها أغلب ركاب الميكروباص و السواقين كل ما تقوله حاجة يقولك لو مش عجبك أركب تاكسي ) .
قلت له صح و أنا مالي اللهي تولع أنت و التليفون و الميكروباص و اللي بيتصل بيك في وقت واحد ( طبعا مش هينفع أكمل باقي الخناقة علشان اللي جاي عيب ) .
كل كوم و الموبيل الصيني كوم تاني ده لانه بيتصدر النسبه الاكبر لدى راكبي الميكروباص بخلاف التباع علشان كنت راكب مع تباع أول أمبارح كان شايل موبيل بلاك بيري , الموبيل الصيني ده حكاية , صوته عالي جدا ده غير التلفزيون و الراديو تلاقي البني أدم من دول ركب الميكروباص وهو في نيته انه يقرف اللي حواليه بالموبيل بتاعه تلاقيه يشغل اغاني هبطة او اغاني حزينه تجبلك أكتئاب و ضغط و أنت قاعد و احيانا قرأن كريم و تلاقي السواق مشغل طارق الشيخ و هو مشغل قرأن و يتخانق هو السواق على مين اللي يفصل , و طبعا لو فيه ماتش تلاقي الأريال بتاع التليفون لازق في افاك و ظهرك بسبب الأخ عايز يشوف الماتش .
طبعا الكلام في الموبيل في الميكروباص ليه طبيعه خاصة لازم و لا بد كل اللي في الميكروباص يسمعوا المكالمة بمزاجك او غصب عنك أزاي ؟ , اقولك د أنا خبرة .
بص في ناس بتحب تسمع الناس اللي حوليها المكلمة يعني تلاقي ولد كده و قاعد جنبه بنت حلوه يروح ماسك الموبيل و يقعد يتكلم و يقول : ايوه يا سوسو وحشتيني أوي و يحب الأخ ده ساعة قال يعني الواد مقطع السمكة و دلها
و تلاقي واحد بيخطب في التليفون و يقول : الو ايوه عمي محسن بعد أذنك ممكن أخذ من حضرتك معاد علشان أجي أنا و بابا علشان نطلب أيد بنت حضرتك ( مش عارف الصراحة هو مش لاقي مكان تاني ياخذ فيه معاد غير في الميكروباص طب يستنى لما ينزل و لاعمه محسن هينام ) .
او واحد واخد وصل امانه او شيك على حد تلقيه متعصب أوي و بيشخط و عمال يقول و ديني لحبسك و في ناس بتحب تتخانق مع مراتها في الميكروباص يقولها : أنتي عارفه أنا طالع عين أهلي في الشغل و أنتي متصله بيا علشان تروحي عند أمك عليا الطلاق بتلاته لو رحت عند أمك هتبقى طالق روحي أعمل لي لقمه علشان أنا جعان .
في بقى نوع تاني تلاقي الراكب اللي جنبك شخص فضولي شويه و ده اللي بيحصل معايا
اول ما تليفوني يرن على طول يكون هو باصص على مين اللي بيكلمني و اول ما قول ألو تلاقي ودنه كده كبيرت كده و نفشت و بقيت عامله زي مكبر الصوت اللي كان عندنا في المدرسة زمان و يفضل يسمع المكلمة و اول ما تخلص يبوصلك بصت انتصار كده و يسلام لو اللي على التليفون بينت يقعد يغمزلي طول الطريق و يقولي مظبط نفسك انت مابرضاش اقوله ان اللي على التليفون هي أمي ( يارب متكونش بتقرا المقاله بتاعتي علشان متعرفش ) .
و الله بستعجب لما الناس طول اليوم بتشكي من العيشه و المصاريف و أن مفيش فلوس و الاقي واحد ماسك موبيلين واحد Nokia و التاني صيني و مشغل 3 خطوط فودافون و موبينيل و اتصالات معاها فلوس أوي علشان يشحن التلاته و تلاقي واحد منهم بيتكلم في الموبيل و يقول : انا معايا التلت خطوط شوف أنت تبع أنهي شركة و اطلبني و في اللي بيحب المنظره أوي يركب السماعة البلوتث في ودنه و يكون شاب لسه صغير ممكن يكون في الكلية او في ثانوي و تلاقي أن اللي بيتصل بيه على التليفون هو أبوه علشان يزعق له لما يتأخر بره البيت .

( 10 )
من المواقف المقرفه اللي بتحصل في الميكروباص و ياريت الناس اللي بتقرف بسرعة و نفسها بتغم عليها بلاش تقرا الميكروباص ده .
تلاقي نفسك و أنت قاعد في الميكروباص واحد راح باديء و قعد يكح تلاقي الميكروباص كله هات يكحه وراه ( مش عارف بيسندوه و لا ده مرض منتشر ) و طبعا تخلص الكحة نخش في العطس و النف كل ده ماشي ناس مريضة ربنا يشفيهم أنما بقى الركاب ولاد الكلب اللي بيقعدوا يلعبوا في مناخيرهم في الميكروباص عايزن الحرق طب اللي بيعطس عيان دول ملهم عيانين برضوا تلاقي الواحد من دول قاعد و هات يتقوير في مناخيره و يكعور و يرمي في الارض بجد منظر مقرف و على الصبح يعني لسه مكلتش و معملتش أي حاجة علشان تشوف المنظر المقرف ده , اه ولا الأكل ده حكاية و يسلام لو الميكروباص راكبه من موقف يعني أنا شخصيا عندي موقفين أساسين في طريقي للكلية موقف العاشر و موقف حلوان و الاتنين مليانين عربيات سندوتشات ( من السندوتشات اللي هي ب 2.5 و احيان أرخص ) تلاقي صحبنا ده راح جاب 6 او 7 سندوتشات و كيس مخلل و قاعد ياكل و يوقع على لابسه و الكرسي و الحياة بالنسبة عادي جدا و الريحة معفنة و هو عادي يقولك سندوتش من عند عبده تلوث و المكشلة أنه يقعد يعزم عليك يقولك لقمه كده مع بعضينا خذ يا استاذ متتكسفش أنا عامل حسابي و جايب بزياده .

( 11 )
في الميكروبصات الصغيره اللي هي 14 راكب دي في أغلب الوقت مبيبقاش فيها تباع فبيدا الناس تجمع الأجره مع بعضها و أنا بقى موتني و لا أن حد يجمع معايا الأجره جميع أنواع العمليات الحسابيه الجمع و الطرح و الضرب بضيع من دماغي , الحكاية بقى فين لما بيبدأ كل كرسي يجمع الاجره بتاعته و يطلعها للكرسي اللي قدامه و يسلام بقى لو في أول الشهر تلاقي الناس كلها عايزه تثبت أنها قبضة فتلاقي الأجره مثلا 175 قرش و الراكب باعت 50 جنية و 20 جنية و أقل حاجة 5 جنية و طبعا السواق يتعصب و يقول يا جماعة أنا لسه على باب الله و دي اول استفتاحه حرام عليكوا هاتوا فكه , طبعا الرد التقليدي من الركاب خش أي بنزيمه يا أسطى أو من أي سواق جنبك , أي سواق جنبك دي بقى عندي مشكلة و يسلام لو على الدائري كمان تلاقي السواق هو السواق اللي جنبه بيقربوا من بعض في نص الشارع و أنا مطلع نفسي من الشباك عامل فيها دور سبيدر مان ده و بحاول أخذ الفكة من السواق و أعطيه المجمد و يسلام بقى لو كوينات تبقى كملت .
ده غير كده بقى لما حد بينزل في الطريق و السواق بيركب مكانه على طول يروح نغزاك في كتفك و يقولك :قولوا واحد نادي السكة و لو ليه باقي يفضل يقولك لو سمحت ليا نص جنيه باقي , طب و أنا مال ماتقول أنت للسواق على طول و لا هي رخامه و خلاص و طبعا طول الطريق خد واحد لا خليهم أتنين من العشرة و كل ده ضرب في كتفك , كل ده علشان نعرف قيمة التباع

فاصل ميكروباص : أشهر جمل مكتوبة على ظهر الميكروباص .... 2 .
- خدنا أيه من غدر الصحاب .
- ما تبحلقش كده يا لوح دي جت بطلوع الروح .
- تركب اسليك , تنزل أولع فيك .
- الحلوه كيداهم و اللي جيباهم واخداهم .
- المضر يركب الميكروباص .
- لا نار و لا حريق ... شعبان على الطريق .
- الحلوة مش ورث , دي جايه بخلع الضرس .
- العجلة فوق المسمار و ربك هو الستار .
- العين صابتني و رب العرش نجاني .
- ابراهيم فرنسا ... جاي على الطريق .
- لو عشت هذلكم و لو مت ربنا يسهل لكم .
- لو الرزق بالجري مكنش حد حصلني .
- أن نام السبع شوية كلاب يكلوه .
- صابونة الحسود ما بترغيش .
- من ظلم البشر عشقت السفر .
- اللي عنده دم أحسن من اللي عنده عزبه .
- ممنوع ركوب ولاد أبو اسماعيل .
- توك توك العاصمة .
أحمد صبري .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق