ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الخميس، 12 يناير 2012

الجزء الحادي عشر : سواقين الميكروباص الركاب بيجبرونا أن احنا نمشي غلط


كلنا بنعاني من سواقين الميكروباص سواء كان راكب معاهم داخل الميكروباص أو صاحب عربية ملاكي محدش فينا تقريبا لم يشتكي منهم أو اتخانق معاهم عشان سواقتهم و بطئهم  و قلة أدبهم و فأنا دائما اشعر ان عمري ضاع في حاجتين غير مستفاد بيهم التعليم و ركوب الميكروباص لذلك قررت انزل لسواقين الميكروباص و الجلوس معهم و اوجه لهم كل التهم و الافعال اللي بيعملوها فينا من سواقة و اجرة و طريق و بهدلة و كمان تعاملهم مع الشرطة .

شعبان محمد :
 الطريق زحمة جدا قبل الثورة و بعد الثورة بس بعد الثورة الواحد بقى يمشي براحته لان مبقاش فيه حد يكلمة. السواق غصبا عنه بيكسر الأشارة او يفضل يلف في شوارع جانبية عشان عايز يلحق يعمل دوره و يرجع يحمل تاني و الصراحة طول ما فيش حد بيسأل و يحكم الطريق محدش هيحترم نفسه .
الزباين هي اللي بتخلي السواق يقل ادبها عليها لانه مثلا تلاقي الزبون راكب و في مكان في الكنبة ورا يروح هو فاتح القلاب و قاعد تفضل تقوله يا استاذ بعد اذنك في كرسي فاضي جوا يقولك لا مش داخل و يبدأ يغلط فيا و أبقى لسه واقف ولاقية بعد متر واحد يقولي أنزل اقولوا ما أنا كنت لسه واقف يقولي بفلوسي , أنت عارف لو يقولي من الأول هقف في مكان في النص بالظبط بين الأتنين عشان أنزلهم .
اللي معاه عربية ملاكي ده شخص مرفه قاعد في عربيتوا برحته كبيره أوي يسوق 4 أو 5 ساعات في اليوم أنما الواحد منا بيشتغل 12 ساعة في الحر و القرف و تلاقي بتاع الملاكي هو اللي يكسر عليك و شتمك و يقولك أنت اللي كسرت عليا و خصوصا الستات مبتعرفش تسوق و بتترعش و هي سايقة و اغلب الوقت بتكون بتتكلم في التليفون طب مش تركز في الطريق الأول .
السواق اللي بيقسم الطريق مسافات ده بيبقى سواق ناصح لانه بيلم اضعاف الأجرة و احيانا الطريق هو اللي بيجبروا يعمل كده عشان بيبقى فيه حادثة أو لجنة فمبيقدرش يوصل من مره واحد .

جرجس رمزي :
 اغلب اللي بقعد يلف في الشوارع الجانبية السواقين اللي أقل من 20 سنة لانهم معهمش رخص . بعدين الطريق ملك لسواق الميكرباص يمشي فيه زي ما هو عايز طالما هيوصل الناس للمكان و بعدين الزبون مالوا و مال الطريق اللي انا أمشي فيه .
 الركاب بتعاملنا وحش أوي و يفضل يقرف فينا يعني مثلا تبقى سائل على المكان و تقوله اكتر من 10 مرات يجماعة حد نازل محدش يرد و تبقى أنت ماشي بسرعة و على الشمال و يقولك عايز أنزل هنا و يقعد يشتم طبعا اتنرفزت و نزلت ضربتوا, ليه الناس بتقوم علينا عشان بنغلي الأجرة ربع جنية ما كل حاجة بتغلى و محدش فيهم بيفتح بقوا .
 اللي بيقسم الأجرة على الطريق ده بيبقى معهوش سرفيس و السرفيس ده تحديد خط سير للميكروباص من مكان لتاني والمحافطة هي اللي بتحددوا لسواق الميكروباص بس طبعا كلنا بنخلفوا عشان ناكل عيش .

محمد إبراهيم :
الفوضى في كل مكان في الطريق الملاكي راكن صف تاني ورابع و الطريق واقف و الشرطة مكبره دماغها و بتتشطر علينا بس و تنزل تلم مننا الرخص و خلاص طب ما تشوف الناس اللي ركنه صف تاني و تالت ؟! كل ما تحصل مشكلة في البلد الشرطة ما تتشطرش غير على السواقين و لو حصل خناقة أو اي حاجة يرفض يدخل و يقولك و أنا مالي أدخل ليه ؟ .
الزباين مش مقدرة أن الواحد تعبان وعنده مسؤليات ده غير أن الميكروباص له مصاريف زي الزيت و الجاز و بعدين الزبون عايز يأكل و يشرب و يقزز لب و يشرب سجاير كل ده في قلب العربية و لو قلت له كلام يزعق فيك ؟ , ابسط حل ببطل العريية و أقول مش طالع و كل واحد يعمل اللي هو عايزة بقى اصلها مش عافية .
 سواق الملاكي مبيعرفش يسوق و لا يتنيل و بيتفلسف و خلاص عليك  تلاقية فجأه وقف قدامك أو خبطك و يقولك أنت اللي خبطني و يطلبلك حد من قاربية اللي في الشرطة و يجبرك أنك تصلحلوا العربية اه الكلام ده لسه بيحصل بعد الثورة لو عايزين يحلوا مشكلة المرور في مصر يمنعوا سواقين العربية الملاكي يسوقوا قبل الساعة 9 بالليل بعد كده ياخدوا هما الطريق براحتهم و بعدين كل رخص الملاكي بتوصل لصاحبها في البيت من غير اختبارات و لا أي حاجة أنما سواق الميكروباص بيطلع عينه عشان يطلع الرخصة .

فرج غالب ( يعتبر كبير السوافين في الموقف بقالوا 25 سنة سواق ميكروباص و كل السواقين بتحترموا ).
السواقين بعد الثورة اترحموا كتير من امناء الشرطة و القرف اللي كانوا بيعملوا معاهم كان كل اسبوع غرامة بـ 100 و 150 جنية أنما دلوقتي بقى قليل سحب الرخص و المخلفات هو اه موجود بس قليل .
 المشكلة اللي بين السواقين دايما و الركاب هو فرق التعليم أغلب السواقين يا مش متعلم خالص ويا معاه ابتدائية و هو في الشارع من وهو صغير لانه اشتغل صبي و السواق ضربوا و كل ده حصلوا و بعدين يبقى سواق يجي يعامل زبون مهندس او دكتور تفتكر هيكلموا أزاي مش هيعرف و هيقلب الموضوع على طول بخناقة لازم الدولة تهتم تعليم السواقين و ده برضوا ميمنعش ان في زباين بتتعامل بتعالي و قرف على السواق و تحسسوا انه شحات او شغال عندها و أن الاجرة دي احسان منهم .
اغلب الحوادث اللي بتحصل على الطريق دايما شريك فيها سواق العربية الملاكي لانه يا بيبقى سرحان يا طول الوقت بيتكلم في التليفون أو معاه واحده صحبيته جنبة فمش مركز على الطريق و طبعا بيلبسها على طول في سواق الميكروباص. سواق الميكروباص دايما حاسس بالظلم و القهر لانه حاسس ان كل الناس عليه سواء بقى زبون او سواق ملاكي او شرطة كلوا دايما في خناقة معاه. الكارتة ده نظام بلطجة بيجوا ناس يقولوا انهم هينظموا الموقف و الطريق مقابل ان كل عربية تدفع على الدور 2 جنية ده كويس لانه فعلا ينظم الموقف انما على طريق ده بلطجه.
 المحافظة حولت تحل الموضوع ده بانها تعمل كارتة مجموعه مدتها 3 شهور للعربيات المرخصة عشان تقلل يعني من العربيات المخالفة و السواقين راحوا المحافظة و دفعوا بس معرفوش يلموا البلطجية اللي فرضين علينا قتوات في كل مكان .
أحمد صبري

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق