ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الثلاثاء، 10 يناير 2012

كنت بتنزل التحرير طب خلي الثورة تشغلك !.*


من واقع خبرتي في رحله البحث عن العمل كان الانترفيو لاي وظيفة بيتلخص في اسأله HR  أو مدير الشركة من نوعيه ( مامتك بتشتغل ايه ؟ - أنت برج ايه ؟ - ندمت على ايه في حياتك ؟ - انت متدين ولا لا ؟ - الى أخر نوعية هذه الاسئلة ) و لان الكل ماشي بشعار مصر قبل 25 يناير غير مصر بعد 25 يناير اسئلة الانترفيو اتغيرت تماما بعد الثورة و أصبحت اسئلة سياسية مع العلم أني خريج هندسة قسم كهرباء مش باحث سياسي او خبير استراتيجيي في مركز دراسات الاهرام .

أول ما ابتديت أدور على شغل بعد الثورة كان كل صاحب شركة يقولي معلش الدنيا دلوقتي مقفوله و مفيش فلوس و الدنيا بايظة خالص من ساعة الثورة و فضل الحال كده لحد شهر مايو ابتديت ارجع اعمل انترفيوهات تاني و ابتدأ كالاتي :

الانترفيو الاول في شركة بترول ( مايو 2005 ) :
كنت رايح عن طريق صديق قديم بيشتغل في الشركة و قابلت مدير الشركة بعد شوية دردشة صغيره في الأول عن الدراسة و أنا خريج جامعة ايه ؟ و قسم ايه ؟ قلب الموضوع على طول المدير : أنت كنت بتنزل التحرير أيام الثورة ؟.
أنا : اه بس مش كل الأيام .
المدير : و فرحان طبعا باللي عملته أنت و زمايلك بتهوركوا .
أنا : مش فاهم تهور أيه حضرتك الحمد لله اهو مفيش جمال مبارك في 2011 و مفيش مبارك نفسه كمان .
المدير : هو عشان تمشوا مبارك لازم تبوظوا البلد مش شايف السرقات اللي في كل حته و الأمن اللي مش موجود ما الراجل كان هيقعد 6 شهور يظبط البلد و يعدلكوا الدستور و يمشي بدل القرف اللي احنا فيه ده .
أنا : ما حضرتك لو قعد , الله و أعلم أنا كنت هكون قاعد قدامك دلوقتي ولا .
المدير : طيب يا عم الثورجي بص أنا التعينات موقفه عندي في الشركة و الوضع زفت و الدنيا حالها واقف فسيب السي في بتاعك لو فيه نصيب هبقى اكلمك و ابقى خلي الثورة بتعتك  تشغلك.

الانترفيو التاني شركة كهرباء ( يونيه 2011 )  :
في شركة دي كنت متقدم لوظيفة مهندس مبيعات لاحدى الدول العربية ( قطر- الكويت  - السعودية ) و كنت مقدم ليها عن طريق موقع توظيف و كانت المقالبه مع HR  بعد طبعا السلامات و املى الابليكشن و معاك صوره  ولا لا ابتدا الانترفيو .
HR : ايه رأيك في الثورة اللي حصلت ؟
أنا : طبعا شيء جميل ده كان حلم بالنسبالي و الحمد لله اتحقق .
HR : كنت بتنزل التحرير أيام الثوره ؟ .
أنا : اه .
HR : لسه بتنزل لحد دلوقتي و لا بطلت ؟ .
أنا : على حسب المطالب اللي بتدعي عليها لو متفق معاها بنزل و مش متفق مش بنزل .
HR : قولت نعم و لا في الاستفتاء ؟ و ليه ؟ .
أنا  ( مندهش من الاسئلة ): لا – عشان عايز ابني على نظافة من الأول خالص و كنت عايز دستور جديد لبلدي .
HR  : هنتخب مين من مرشحي الرئاسة ؟
أنا : دكتور محمد البرادعي .
HR : أنت منتمي تبع أي حزب سياسي أو اي جماعة سياسية ؟
أنا : لا .
طب شكرا لوقتك معانا لو فيه نصيب هنكلمك خلال اسبوعين و طبعا محدش اتصل بيا و لا عبرني.
كنت بحكي لصديق ليا على اللي حصل فقالي في حد رايح يشتغل في دولة خليجيه و خصوصا الدول دي و يقول انه مع الثورة يا راجل قول انا تبع احنا اسفين يا ريس و انت تشتغل الصبح .

الانترفيو التالت شركة كهرباء ( ستنمبر 2011 ) :
كنت رايح عن طريق صديق ليا بيشتغل في الشركة و كانت المقابلة مع مدير الشركة و لا تنفرق كتير عن اللي قبلها .
المدير : عجبك اللي بيحصل في البلد دلوقتي ؟.
أنا : من ناحية ايه حضرتك ؟.
المدير : الناس اللي بتروح تتظاهر قدام المحاكمات بيروحوا ليه و يعرضوا نفسهم للبهدله ليه ما فيه محامي معاه توكيل بيحضر مكنهم .
أنا : ما هو حضرتك اللي مات ده مش أي حد ده ابنهم و قلبهم حروق عليه .
المدير : يعني هو ابنهم هيرجع لهم لما يروحوا قدام المحكمة و بعدين في قضاء كل واحد يروح يشوف شغله بقى بلاش عطله و وقف حال البلد مش ناقصة  و بعدين اغلب العيال اللي ماتت دي كان بسبب هجوم على اقسام الشرطة و اغليهم كلهم بلطجية و أنا بقولك اهو هتفتكر كلامي 70 % من اللي ماتوا مسجلين خطر  و لا أنت مش موافقني في الرأي ؟.
أنا : لا أنا معترض على بعض الحاجات اللي حضرتك قولتها .
المدير : يعني مش عجبك كلامي يعني عجبك وقف الحال ده اهو اكبر مثال أنت اهو مش لاقي شغل بسبب اللي بيحصل و جنان العيال دي و اللي حصل ساعة الثورة و لسه هيحصل ده شعب نمرود مش بيرضى بحاجة و أنت في الاخر اللي هتروح في الرجلين , المهم نرجع للموضوع اللي أنت جايله النهارده انت خريج هندسة عملت ايه بقى يا شاطر من ساعة ما اتخرجت لحد دلوقتي .
أنا : باخد كورسات و بدور على شغل .
المدير : طب تعرف ايه عن ادارة الأعمال ؟.
أنا : أنا خريج هندسة .
المدير : ما المهندس لازم يعرف ادارة اعمال , بص روح ذاكر شوية فيها من على النت و بعدين نعمل أنا و أنت مقابله تاني ان شاء الله 

و انتهى الانترفيوا على هذا الحال و شكرا لدرجة اني مبقتش عارف اعمل ايه و أنا رايح اعمل انترفيوا ابقى ثورجي و لا فلول , اقول للمدير أنا منضم لصفحة كلنا خالد سعيد  ولا منضم لصفحة احنا اسفين ياريس بقرا جرنال التحرير و لا جرنال الاهرام و بتفرج على الجزيرة و لا التلفزيون المصري فقط لا غير .

*نشرت في مجلة احنا عدد شهر اكتوبر 2011 *
أحمد صبري

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق