ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الخميس، 14 أكتوبر 2010

يا ميكروبصاتك يا مصر الجزء الثامن

( 27 )

ستات الميكروباص أنواع فيوجد الشابه و العجوزة و المتوسطة العمر و حتى البنات الاطفال ما الميكروباص بيلم كل الناس وفي يوم كنت راكب الميكروباص ومروح و الدنيا حر أوي و قاعد أنا و اخويا في الكنيه بتاعت الميكروباص الكبير و طلعت ست كبيرة في السن حاجة (45 سنة كده ) و دي طلعت الميكروباص و مصممه انها تقعد بيني و بين اخويا ( مش عارف محرم يعني و لا ايه ؟! ده حتى ولد مش بنت ) يا حاجة ما تتفضلي تقعدي ما الكنبة فاضيه و دي ابدا تقولي لا أنا نازله قريب و عايزة اقعد هنا , يا ستي يهديكي يرضيكي و دي ابدا طلبت في دماغها أنها لازم تقعد مكاني , رحت سايب مكاني و واخد اخويا جنبي و قلت لها اتفضلي يا حاجة اقعدي جوه لوحدك ؟؟ , قالت لى لا أنا عايزة أقعد هنا في النص ( مش عارف كانت طالبه معاها قلت أدب و لا ايه ؟ ) المهم سبتلها الميكروباص أنا و أخويا خالص و نزلنا علشان تقعد الحاجة برحتها .

" يارب تكوني ارتحتي في الكنبة و لقيتي اتنين تقعدي بنهم في النص و تكوني مرتاحة ".

( 28 )

لما ببقى راجع متأخر بعد الساعة 12 بالليل و راكب ميكروباص أول حاجة أعملها أني أتشاهد و أدعي ربنا أني أرجع بيتنا سليم لانك مش ضامن السواق حالته عامله أزاي و في يوم كنت راجع من جسر السويس و السواق جايب 2 صحابة و قاعدين في الكورسي اللي جنبه و عمالين يلفوا سجاير و يشربوا حشيش و عادي خالص و الناس اللي في الميكروباص اللي نايم و اللي الأمر بالنسباله عادي و التباع كل شوية يزعق مع نفسه و يقول أنا مبرشم محدش يكلمني و أصلا مفيش حد بيكلمه بس تقريبا هو بيهلوس .

" شرب الحشيش ده مزاج بس للي يقدروا " .

( 29 )

كنت راجع من حلوان و قاعد في الكنبة الأخيرة و جت ست كبيرة أوي في السن من حظي النحس قاعدة جنبي و فضلت بقى طول الطريق استغفر الله العظيم , اوف , لو سمحت ايدك و أنت بتطلع الأجرة الصراحة عصبيتني جدا و خلتني عايز اقوم ارميها من الشباك لاني قاعد في حالي و دي محسساني أني قاعد جنب هيفاء وهبي مش واحده اكبر من جديتي اللي ماتت كمان.

" عزيزتي السيدة العجوزة برجاء الانتباه لسن سيادتكم و عدم مضايقة الرجل المحترم اللي قاعد جنبكم اللي هو أنا ".

( 30 )

بعد السيدات العواجيز خش بقى على المنقبات يا وقعتك السوداء لو وحده منقبة جت قاعدة جنب منك تلاقيها اول ما تقعد تجيب جميع الشنط اللي معاها و ممكن لو مكفتش تلم الشنط اللي موجوده في الميكروباص علشان تحطها فاصل ما بينكم , و هي بتديك الأجرة تحسسك أنك جربان و معفن و البكتريا بتتنطط من وشك لانها بتمسك الفلوس بترطيف صوابعها و هي قرفانه و عماله تقول استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم , لو هي اللي قاعدة في الكرسي اللي جوه مش اللي بره و حبيت تنزل لازم من سعاتك أنك تقوم و ترجع 3 متر وراء لحد ما توصل اخر الميكروباص و على اللي واقفين في الطرقه بتاعتة الميكروباص أنهم ينزلوا من الميكروباص لحد ما الأخت الفاضلة تنزل .

" السيادة المنقبة الدين يسر و ليس عسر و حرام تطهقي حد هو طهقان لوحده من العيشة علشان أنتي تركبي و لا تقعدي ".

فاصل ميكروباصي : أشهر جمل مكتوبة على ظهر الميكروباص ......3

- بحب الناس و بكره كلامهم .

- أنا أسف يا مريم .

- يا بخت من طلع صحبه راجل .

- يامحشحشين يكفيكوا شر الكمين .

- ادعوا معايا .. اللهم ابعد عنى المرور .

- الحب كدة .

- البرنس طاهر .

- طريق السلامة يا أبو شكوكو .

- أنا زى ما أنا .

- الغيرة حيرة .

- مسير الزمان يتغير .

- يا صغير على الجراح .

- الأدب زينة الرجال .

- و لا يهمنى .. مادام ربنا بيحبنى .

- تعبت خلاص .. من عيون الناس .

- جديد × جديد .. كله تبع التقليد .

- يا تهدى .. يا تعدى .

- الحنش .

- الصحوبية أمانة .. مش غدر و خيانة .

- بيحسدوني عليكي وانت سر عذابي .

- دى قصه كفاح مش جايه على المرتاح .

- ما تزمروش يا بهايم دا السواق نايم .

- القلب الطيب اوس اوس .

- يا ناس سيبونى اسدد ديونى .

- الحلوه دى من امبابه وموكله الغلابه .


أحمد صبري




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق