ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الخميس، 4 أكتوبر 2012

كل ما يجب أن تعرفة عن أزمة جامعة النيل



تحقيق جامعة النيل في مجلة إحنا عدد اكتوبر 2012
حالة من الشد و الجذب يعيشها العالم المصري الدكتور أحمد زويل مع طلاب جامعة النيل معلناً " هذا مشروعي و مفيش حاجة اسمها جامعة النيل " . و انه ليس طرفاً في المشكلة و الأمر كله قانون في قانون! . و أي قانون يحرم طالب من جامعته . 



فكرة تأسيس جامعة النيل :
بدأت فكرة الجامعة بمبادرة من وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات بهدف إنشاء جامعة بحثية مصرية متخصصة تساهم في البحث العلمي و التكنولوجيا المتطورة التي تمكن قطاع الاتصالات والمعلومات المصري من المنافسة العالمية . كانت التصور الأساسي للجامعة أن تكون غير هادفة للربح وأن تدار بطريقة مستقلة كي تكون بعيدة عن البيروقراطية التي كانت تعم منظومة الجامعات الحكومية .


الكهرباء أزمة تتوارتها الحكومات



تحقيق أزمة الكهرباء في مجلة إحنا عدد سبتمبر 2012 

" مصرع سيدة مخنوقة داخل المترو ,  بعد قطع الكهرباء عن المترو "
" الشوارع تعاني من ظلام دامس و تعطل في حركة سير المرور على الطريق الدائري بسبب انقطاع الكهرباء " 
 " انتشار صوراً لاطباء يجرون عمليات جراحية على كشاف موبيل على الفيس بوك و تويتر " 

 هكذا تمتلىء صفحات الجرايد و شبكات التوصل بهذه الاخبار  عن انقطاع الكهرباء .و على الجانب الاخر

رئيس الوزارء هشام قنديل  يطالب المواطنين بالتجمع في غرفة واحده و ارتداء الملابس القطنية و يعد بأن قطع الكهرباء من الصيف القادم اجباري.