ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الاثنين، 2 يوليو 2012

من الطالبية الى كرسي البرلمان


حينما يجتمع 5  من أبرز قادة الاخوان في منطقة عشوائية و فقير ة . يجتمعون  و يصلون و يقمون بالخدمات الطبية للناس . ما هي الطبيعة الساحره لهذا المكان التي تجذب أبرز قادة الاخوان المسلمين للسكن و العمل به ؟ . كان هذا السؤال هو السبب الرئيس في تحريك فضولي للذهاب لمعرفة طبيعة هذا المكان .
انها طالبية الهرم بعد ساعة من السير بالميكروباص على الطريق الدائري حتى أصل الى نزلة حي الهرم ثم بعد ذالك اخد عربية الترامكو لأصل بها الى منطقة طالبية فيصل و منها سيرا على الاقدام حتى اصل الى شارع الهرم تحديدا عند مدخل شارع عثمان محرم لتكون بداية دخول منطقة الطالبية الهرم عبر التوك توك .
وسيلة المواصلات الوحيدة لدخول الطالبية هي التوك توك او العربية البوكس لكن فرق سعر الاجرة بين التوك توك و العربية البوكس يجعل اغلبية السكان يفضلون العربية البوكس لانها بـ 25 قرش عن التوك توك اللي بـ 2 جينيه .
طبيعة المكان .
يسير بيا التوك توك في شارع عثمان محرم و هو الشارع الرئيسي في الطالبية مسمى على اسم أحد ظباط ثورة 23 يوليو و ينتهي بمنطقة زراعية و هي منطقة الكنيسه و التي يطلق عليها اهالي طالبية " حزب الكنيسه " لانها مكان اقامة جمال العشري عضو مجلس الشعب عن حزب الحرية و العدالة و عائلته وهي شبة مقاطعة خاصة بهم .
شارع عثمان محرم ضيق و زحمة جدا و لا يسمع بسير عربيات الملاكي بحرية فيه رغم انه من أكبر الشوارع في الطالبية . انتشار البياعين الجائلين في الشوارع و كل اصحاب المحالات محتلين الرصيف و اجزاء من الشارع ده غير انتشار عربيات بيع البنزين و السولار في الشارع سوق سوداء على عينك يا تاجر .
غير الباعة الجائلين و سرادق المحالات الملابس و السوبر ماركت يوجد سرادق من نوع أخر و هي سرادق حزب النور اللي بيبيع فيها كيلو اللحمه بـ 38 جنية يوم الجمعة فقط و لمدة ساعتين بعد صلاة الجمعة و  فيها بيتخانق اهالي الطالبية مع بعض عشان كيلو لحمه .
سكان الطالبية ناس فقيره جدا تراهم في جمع المناطق الشعبية و اغلب لبسهم هو الجلايب لستات و الرجاله و التي شيرتات من اللي هي بـ 10 جنية ده اغلب لبس الشباب فيها .
أصل بالتوك توك الى المستوصف الأسلامي و هو  يعتبر شرارة الحب بين قادة الجماعة الأخوان و أهالي الطالبية .
المستوصف الطبي الاسلامي .
يقع المستوصف في 95 شارع عثمان محرم في نفس العمارة اللي كان يسكن بها عصام العريان و يتكون من طبقين . في بدايته كان عبارة عن مستوصف خيري كشفه 3 جنية و من اشهر اطباءه دكتور عصام العريان و حلمي الجزار  و عبد الناصر صقر و يقال من اهالي المنطقة أنهم من انشاءو هذا المستوصف و  بعد ذلك يتحول لمستشفى خيري فيه جميع التخصصات و بقى كشفه يتراوح بين 12 الى 17 جنية .
رواد المستوصف كلهم ناس غلابه قوي و اغلبهم من سكان الطالبية و المناطق المجورة زي العمرانية و بولاق و الهرم بيجوا على المستوصف لشهرته و رخص كشفه .
يحيط بالمستشفى الجامع الاسلامي و  مدرسة فضل الخاصة و هي مدرسة ملك رجل الأعمال محمد فضل نسيب عصام العريان . مصاريف المدرسة 1500 جنية و محدش بيدخلها غير الناس الميسورة الحال شوية في الطالبية اللي هو موظف و يقدر يدخل ولاده مدرسة خاصة اما الباقي فبيروح مدارس حكومية في العمرانية أو الهرم .
كان في حالة توجس و قلق من الناس في الكلام معايا و ده يمكن لاني غريب عن المكان و الشارع عبارة عن متر في متر يعني لو حد مد ايه من بلكونته هيجيب الغسيل اللي في  بلكونة جاره اللي قدامه . و لن أنكر قلقي الشخصي أنا كمان لان كل أصدقائي لما عرفوا أني رايح الطالبية و دعوني و قالولي  يا هتضرب يا تتخطف جوا و مش هتتطلع . و أمي كان عندها قلق لدرجة حسيستني أني رايح فلسطين اجاهد مش رايح مكان يفصل بيني و بينه الطريق
الدائري .
عم عبد الرحيم غفير مدرسة فضل الخاصة و كان اول من اتحدث معهم من اهالي الطالبية " الامن يا استاذ العيال البلطجية مبهدلانا هنا قوي كل يوم و التاني محل مسروق يعني عندك المخبز ده مسروق اول امبارح و البقال اللي في اخر الشارع مسروق امبارح كل ده في عز النهار بيجوا شوية عيال على مكن كده يسرقوا المحالات و محدش بيقدر يعملهم حاجة . عصام العريان و جمال العشري و الناس دي كلها من بعد الانتخابات مبقناش بنشوفهم خالص ".
رفض صاحب المخبز و اللي شغالين فيه الكلام معايا و اكتفوا بقول " سبونا بالمصايب اللي احنا فيها مش نقصاكوا يا بتوع الجرانين تنطوا على قفانه " .
اترك عم عبد الرحيم و اتجول في الشارع باحثنا عن  سكان اخرين في المنطقة ، يعتبر شارع المستوصف الاسلامي من الشوارع الضيقة جدا و عبارة عن بيوت اهالي كلها 5 ادوار و خلاص على عكس العمارة اللي فيها المستوصف لانها تعتبر من اكبر العماير في الشارع و المحلات في الشارع بسيطة جدا و صغيره و تنزل لها بدرجتين تحت أرض الشارع قوي .
 و في اثناء سيري  في الشارع اقابل عم عبد الباقي صاحب محل صيانه اجهزة و بقالوا 6 سنين عايش في الطالبية و قالي " أنا مش قديم قوي في المنطقة بس اعرف عصام العريان من ايام ما كان بيلبس البالطو بتاعو هو و حلمي الجزار  و كان بيجي كل حد و خميس فيه . ناس طيبة قوي بيعملوا خير لاهل حتيتهم . منقدرش نطلب من عصام العريان حاجة دلوقتي  و نقولوا الزبالة و الامن احنا سيبينه للامور الكبيره في البلد يخصلها الاول و بعدين يفضى للكلام للمشاكل الصغيره بتاعتنا احنا ممكن نستحمل شوية ".
و في اثناء حديثي مع عم عبد الباقي يأتي عم جمال عبد الحميد صاحب ورشة تصليح عربيات في شارع المستوصف الاسلامي و بقالوا 20 سنة مقيم في الطالبية  " الزبالة هنا اكبر مشاكلنا  سيبك من المخدرات و  الامن كل ده موجود في كل حتى انما الزبالة عندنا محدش بيشلها خالص و بيجوا ياخدوا مننا فلوس من اصحاب المحالات 50 جنية و الورش 25 جنية و الشقق 3 جنية و محدش بيشيل حاجة مرميهه في الشوارع زي ما أنت شايف كده  . اعرف طبعا عصام العريان و حبيبه كلهم الشبخ صفوت و حلمي الجزار و عبد الناصر صقر كلهم كانوا بيجوا يصلحوا عندي عربيتهم و يقعدوا معانا هنا في المنطقة اصلا كلهم طلعوا من هنا و اتربوا في قلب الطالبية بس بعد الثورة محدش بقى بيشوفهم زي الاول يعني اخر مره شوفت فيها  عصام العريان كان في عزاء نسيبه محمد فضل جيه خد العزاء و مشي على طول ".
بعد الحديث مع بعض سكان شارع المستوصف اذهب لكي اصلي العصر  أنا و محمد المصور في الجامع الاسلامي و لكي نتحدث مع الجماعة السنية " كما يطلق عليهم أهل المنطقة " و هي تعتبر نسبه كبيره في المنطقة و هم دائما متركزين في هذا المسجد و  لان المنطقة مقسمة اتنين نص مربي دقنة و تبع السلفين و الاخوان و النص التاني مقضيها مخدرات .
بعد صلاة العصر اجد في الجامع المهندس عبد الخالق المهدي و هو الوحيد اللي رضي يتكلم من الجماعة السنية  و هو مقيم في طالبية من 18 سنة و مسؤل عن المسجد الاسلامي و جار عصام العريان في السكن " الجامع ده يا ما شاف اجتماعات الافاضل كلهم عصام العريان و سعد زغلول و عبد الناصر صقر و حلمي الجزار  الحبايب كلهم و الشيخ صفوت حجازي كان دايما بيخطب هنا و يصلي بالناس في رمضان ده غير انهم كانوا بيصلوا و يخطبوا في الناس و فيهم الخير لانهم اتربوا و طلعوا من هنا من قلب الطالبية . امن الدولة اه كان بيضيقهم كان يجي مثلا و يلاقي الجامع مفتوح يقول الجامع ده ليه مفتوح مش مقفول ليه بعد الصلى و ممنوع ناس تتجمع فيه تاني حتى لما عصام العريان مره خطب في الناس كان بس بيكلمهم عن الدين و انهم يعملوا ايه الصح و ايه الغلط ؟ جيه امن الدولة و علق ورقة و قال ممنوع حد يخطب في الناس غير امام الجامع اللي معيناه وزارة الاوقاف . حتى عصام العريان كان دايما يهزر معانا و يقولنا أنا محضر الشنطة و شايلها جنب الباب عشان وقت ما يجوا ابقى جاهز  ."
تعتبر الطالبية مكان لولاده قادة الاخوان المسلمين لما يبقى عصام العريان عضو مكتب الارشاد و نائب رئيس حزب الحرية و العدالة و عاش في الطالبية 25 سنة و لم يتركها الا بعد الثورة .
الشيخ صفوت حجازي اللي تعلم بكُتَاب الشيخ عبد الواحد بحى الطالبية و  مكتبه في شارع الهرم على بعض امتار من حي الطالبية و هو عضو جماعة الاخوان المسلمين .
حلمي الجزار : القيادي بجماعة الإخوان المسلمين و نائب رئيس المكتب الإداري لجماعة الإخوان المسلمين بالجيزة . عضو مجلس الشوري و عضو مجلس نقابة أطباء الجيزة و مقيم في الطالبية .
عبد الناصر صقر  : عضو جماعة الأخوان المسلمين و نقيب اطباء الجيزة . لديه عيادة في شارع عثمان محرم في الطالبية بخلاف كشفه في المستوصف الاسلامي .
جمال العشري : عضو حزب الحرية و العدالة اللي انشاءه جماعة الاخوان المسلمين و هو يقيم هو عائلته في الطالبية و بالاخص في منطقة الكنيسه .
يعتبر جمال العشري ليس من القيادي الاخواني في الجماعة و انما عضو حزب الحرية و العدالة و لكنه شخص غير محبوب من أهل دايرته نظرا لمواقفه معاهم لا يستمع لمشاكلهم نهائي اعتمد على شعبية جماعة الأخوان المسلمين و عائلته في الفوز بالكرسي البرلمان و ليه مواقف مغزله في الفترة الاخيرة خصوصا بعد ما تجمع أهل دائرة العمرانية أمام مبنى محافظة الجيزة بسب أزمة الانابيب و ذهب لهم  عند مبنى المحافظة و قالوا له أن سعر الأنبوبة وصل 60 جنية و الأنابيب بتتوزع بالمحسوبية للاخوان بس . انفعل جمال عشري قالهم خليكوا واقفين خالوا المحافظة تنفعكوا مما أدى لغضب الأهالي و قالوا له : دي غلطتتنا اننا انتخبناك من الاول . رد عليهم متبقوش تنتخبوني تاني .
فيديو جمال العشري مع أهالي العمرانية :

من المواقف اللي حصلت وقت الدعاية الأنتخابية للبرلمان لما عصام العريان كان قاعد مع أهل دايرته على القهوة و جالوا واحد قالوا أنا مش هنتخبك عشان أنتوا هتقفلوا القهاوي رد عليه عصام العريان قائلا ليه " ما تيجي اللعبك عشرتين طولة و نشوف مين فينا احرف من التاني في اللعب ."
نشاط جماعة الاخوان في المنطقة .
بيساعدوا الاسر الفقيرة بفلوس " شهرية " كل شهر ده غير الرز و الزيت و السكر و كل الحاجات دي اللي بيعملها الأخوان كل فترة باسعار رمزية لاهل المنطقة  و توزيع الانابيب على الناس عن طريق عمل كوبونات لكل واحد ياخد بيها الانبوبة بتاعته بعد تكرار ازمة الانابيب في البلد .
اشمعنى الطالبية .
يقول دكتور محمد الباز  صحفي متخصص في الجماعة الاخوان و الجماعات الاسلامية " اعتمدت جماعة الاخوان المسلمين التواجد بكثافة في المناطق الشعبية الفقيرة و عمل مشاريع خيرية زي المستوصفات و مجموعات التقوية للطلبة و ذلك لكسب تعاطف و حب الناس ليهم و تعمد وجود كبار القادة فيها لكسب شعبية و تجمع الناس حواليهم طوال الوقت لتحقيق اهدافهم السياسية . " 
أحمد صبري 

هيثم أبو خليل : لن ينصلح حال الجماعة طالما أن كهنة المقطم موجودين

حوار المهندس هيثم ابو خليل لمجلة احنا في مايو 2012 

هيثم أبو خليل : لن ينصلح حال الجماعة طالما أن كهنة المقطم موجودين
 
المهندس هيثم أبو خليل القيادي السابق في جماعة الاخوان المسلمين لمدة 22 عاما و صاحب دراسة الشاطر المفتري عليه و المفتري علينا و صاحب مركز ضحايا لحقوق الانسان في اسكندرية و صاحب مدونة متر الوطن بكام .
قرأت معظم مقالات المهندس هيثم أبو خليل . أرجع كل ما كنت قرائته سابقا عن جماعة الأخوان المسلمين أدون كل ما كنت اريد أن اسئلة اذا قابلت قيادي في جماعة الاخوان . أذهب لمحطة القطر  مصر  في السابعة صباحا لاخد قطار المتجة الاسكندرية ليكون هذا هو  الحوار  .