ميكروباصات مصر لازم تخش موسوعة جيبس و تبقى من عجائب الدنيا السبع و طالما الاهرمات طلعت من المنافسة يبقى الميكروباصات اوله , لو مركبتش ميكروباص في مصر يبقى أنت أكيد مش في مصر لانك لازم تشرب من نيلها و تركب ميكروباصتها و أنا من واقع خبرتي الطويله و المناضله في ركوب الميكروباص من أجل الحصول على كرسي فاضي و توصيله لمشواري العزيز قرارت أنقل اليكم مواقفي الطريفة و الظريفه و خبراتي مع الميكروباص .

الاثنين، 2 أغسطس 2010

يا ميكروبصاتك يا مصر ...... الجزء السابع


( 24 )

احيانا كتير بتصادف لما أركب الميكروباص يبقى فيها واحده حامل ويسلام لو أول مره حمل بقى بيبقى جوزها ميت من الخوف و كل شوية ينادي على السواق ( يا اسطى بعد أذنك الجماعة حامل هدي شوية السرعة او خد المطبات على مهلك مش عارف ليه بيقول على مراته جماعة ما يقول المدام حامل عجبي على الناس دي !! ) و مع كل خبطة او أي حاجة في العربية يطلع الاستاذ ده يزعق يا اسطى ارجوك , انا بقى بزهق الصراحة لاني ببقى متأخر و عايز أوصل مشواري و ده كل شوية يزعق و تلاقي نصايح السادة الركاب نازلة ترف " يا بني بص أنت تلاكب في الكرسي اللي جنب السواق و ده مش غلط عليها " , واحد تاني " بص حاول متخرجهاش الأيام دي كتير لحد ما الحمل يثبت أنا كنت زيك كده " و هكذا ناس فتاية تموت و تتكلم .

" عزيزي الشاب مش علشان أنت و المدام بتتشاقو بالليل ميطلعش على دماغي أنا الصبح " .

( 25 )

كنت راجع أنا و اصحابي ولاد و بنات من الكلية و ركبين الميكروباص و بتكلم مع البنات عن الحجاب و النقاب و أن طالما المجتمع سامح للبنات بالمايوه يبقى لازم يسمح بالنقاب و ده مش معناه اني موافق على النقاب بالعكس أنا ضده و كذالك البنات و اذا واحد من السادة الركاب يتطوع و يتدخل في الحوار ( غتاته يعني ) و يقول لا النقاب غلط و حرام دول مسكوا ولد كان بيتنكر بالنقاب و يدخل بيه المدينة الجامعية للبنات و كمان مسكوا راجل كان هربان متنكر بالنقاب و فضل يعد مساوء النقاب و أنا احاول أقنع فيه أن احنا بنتنقاش مع بعض صحاب يعني أطلع أنت منها , أبدا مصمم اللى يتكلم و الله سبته و نزلت و هو لسه بيتكلم .

" عزيزي الراكب لو سمحت خليك في حالك بلاش تخش في حديث حد هو أنا كنت أدخلتلك في حاجة , أرفع شعار أنت مالك علشان اللي بيتدخل فيما لا يعنيه يسمع ما لا يرضيه " .

( 26 )

كنت ركب الميكروباص و راجع من الكلية و الميكروباص ماشي على الدائري و السواق ماشي بسرعة جنونية و عمال ياخد الطريق سبعات في تمانيات و يرخم على عربيات النقل اللي مينفعش حد يهزر معاها اصلا , و رغم صيحات كل الركاب بأنه يهدي أبدا مش راضي لحد ما ما كان هيموتنا فعلا و هو نازل من على الدائري و ساعتها الركاب كلهم قاموا عليه قومة رجل واحد , اللي استفزني أوي انه بيقول في ايه يا جماعة لو متنا هنموت شهداء !!!. و بعدين العمر واحد و الرب واحد .

" عزيزي الساق لو سمحت متخدش الدين على هوالك و تفسره على مزاجك و احترم نفسك وراعي أن معاك بني أدمين في العربية ".

قاموس لغة السواقين و التباعين للاماكن اللي موجوده في مصر :

طريه طريه = مطرية

ماظه ماظه = الماظه

عيود عيود = عبود

مسكا مسكا = الف مسكن

بيت العيله = القسم اللي موجود في المكان

ربسيس ربسيس = رمسيس

تحير تحير = تحرير

هيزه هيزه = جيزة

عايب عايب = عرب

أحمد صبري